Kraftig ökning av köttätandet, miljön påverkas allt mer.
Köttkonsumtionen i Sverige har ökat med 50 procent från 1990 till 2005, visar en forskningsrapport. I genomsnitt äter svensken 200 gram kött om dagen, eller 700 miljoner kilo om året sammanlagt för alla svenskar. Vi har gått från en hög nivå 1990 och ökat 50 procent, säger forskare på SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik, http://www.sik.se/.
Växthusgasutsläppen från köttätandet i Sverige har också ökat kraftigt och står nu för en femtedel av landets totala utsläpp av växthusgaser. Forskarna slutsats är att om vi vill ha en hållbar klimatutveckling måste vi äta mindre kött.



Håll isär politik och religion…
Ät kött och grönsaker! Tror inte att den hypotes, att det är koldioxiden som styr klimatet, är riktig. Undrar förresten vad alla skall äta om vi tar bort koldioxiden ur vår atmosfär? Finns det några ätliga växter som kan leva utan koldioxid?