Det kommer allt fler oroande tecken på att befolkningstillväxten och fattigdomen inte avtar. För första gången i världshistorien, led 2009 mer än en miljard människor runtom i världen av hunger och kronisk undernäring. Det är ungefär var sjätte person och omkring 100 miljoner fler än 2[...]
Arkiv för kategorin ‘Hälsa’
Stor studie i British medical journal: Vegetarianer har betydligt högre IQ
Individer som är vegetarianer i vuxen ålder har som barn högre IQ än genomsnittet. Detta enligt en studie från Storbritannien som presenteras i tidskriften British medical journal. Resultaten stod sig efter att forskarna rensat för andra faktorer som exempelvis inkomst och social bakgrund. For[...]
Video: BBC-film om hur man lever ett långt liv
Här kommer en vetenskaplig BBC-film som visar på sambandet mellan köttätande och en alldeles för tidig död i cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. På den japanska ön Okinawa lever människorna längre än någon annanstans i världen. De äter vegetariskt. Det gör även människorna i det[...]
Befolkningstillväxten tvingar snart fram köttskatt
Det är viktigt att vi inte drabbas av panik nu när det kommer allt fler tecken på att befolkningstillväxten inte avtar. En köttskatt skulle ge oss tid att komma på en lösning, då 70 % av jordens jordbruksmark används till boskapsuppfödning enligt FN. Fakta är att vi nu är mitt inne i den[...]
Video: Al Gore erkänner i BBC att kött är ett stort klimat- och hälsoproblem
Spana in detta inslag från BBC news, som jag fick tips om. Al Gore blir intervjuad och erkänner att kött är ett klimatproblem och ett hälsoproblem och säger att han dragit ner på köttet. Men intervjuaren pressar honom och frågar varför han inte är vegetarian och tycker att alla borde bli [...]
Lika naturligt att stänga ute köttlobbyn som tobakslobbyn från våra skolor
Varje vardag äter jag skolmat med jobbet. Jag tycker verkligen om mattanterna även om vi har lite olika åsikter. Dom tycker till exempel att jag måste ha läkarintyg för att få dricka av havremjölken. Men våran största konflikt gäller köttet. Dom är fast övertygade om att det är bra f[...]
Drick svensk mjölk!
Ja, vad ska man säga? Det är så man kan gråta… Fortfarande finns det tyvärr mycket nationalism när gäller marknadsförandet av animaliska produkter. Det ropas ut överallt: ”Köp svenskt kött”. Den här nationalismen tillsammans med socialistiska subventioner som snedvrider[...]
Mycket rött kött ökar dödligheten jämförbart med rökning
Ökat intag av rött och processat kött och ökad risk för död i både hjärt-kärlsjukdom och cancer. Personer som äter mycket rött och processat kött dör tidigare än personer som äter små mängder av sådant kött, enligt världens största studie som är publicerad i i tidskriften Arch[...]
Video: Köttlobbyn attackerar Världscancerfonden
Enligt en ny rapport från Världscancerfonden står det att vart tredje cancerfall i västvärlden kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Världscancerfonden uppgraderar varningen för rött kött till högsta nivån och avråder helt ifrån alla processade charkvaror, som korvar och pastej. De[...]
Livsmedelsverket böjer sig för köttlobbyn
Livsmedelsverket hävdar att vi äter cirka 20–25 procent mer kött än vi egentligen behöver – 140 gram per person och dag anses vara en lämplig nivå. Motiveringen är att kött skadar miljön samt att det innehåller mycket mättat fett som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, och [...]
Veganmat passar alla
Världens största dietistorganisationer, American Dietetic Association och Dietitians of Canada (med tillsammans 70 000 läkare) hävdar att välplanerad veganmat passar för alla inklusive gravida, ammande, spädbarn, barn och åldringar. Se denna LÄNK[...]
Livsmedelsverket: Män bör äta hälften så mycket kött
Män bör äta hälften så mycket kött och kvinnorna kan byta ut var fjärde köttportion mot bönor föreslår Livsmedelsverket som håller på att ta fram miljöanpassade matråd. Matinköpen står för cirka en fjärdel av de utsläpp av växthusgaser ett hushåll medverkar till. Läs mer här.[...]
Livsmedelsverket rekommenderar minskad köttkonsumtion
Hur mycket kött behöver man äta för att vara säker på att hålla en näringsriktig diet? Följande citat är hämtat från Livsmedelsverkets hemsida (uppdaterad 16 feb 2007): ”I genomsnitt en portion (ca 100 g) magert kött (nyckelhålsmärkta charkuteriprodukter) per dag. Kött är vår vik[...]


